tisdag 22 maj 2012

Namnskylt i krympplast

Det andra projektet på vår träff på Stämpelfabriken var att vi fick testa på att göra en namnskylt i krympplast. Denna namnskylten är i nedkrymp tillstånd ca 6 cm x 4,5 cm så detta innnebar att ursprungsstorleken var stooooor. Den krympplast som vi använde krymte till ungefär 45% av dess ursprungsstorlek. Inte helt enkelt att se till att bitarna inte fastnade i varandra när man värmde den med embossingfönen. Normalt brukar jag använda ugnen men här fick vi testa att värma med embossingfönen och oj vad folk skrek till höger och vänster... Det var av rädsla, förvåning och lycka när väl man lyckats få ut biten att vecklas ut utan att få den att fastna i sig själv. Antagligen hade det varit betydligt enklare att göra den lite mindre men då hade vi ju inte haft lika skoj, eller hur!?!
Betydligt enklare var att krympa hjärtat och trollsländorna. Man ser inte så bra på bilden men trollsländornas vingar är lite lätt uppböjda för att det ska se ut som de är på väg. Om du inte har testat på krympplast så kan jag rekommendera det. Mina barn älskar att se hur plasten krymper och vecklar ihop sig till ett knyte för att sedan efter en stund veckla ut sig och blir helt rak och pyttigt. Det är faktiskt mina barn som introducerade mig till detta då de gör en hel del "kuliga" saker med krympplast på fritids.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails